Método mixto de investigación: Cuantitativo y cualitativo

Authors

Miguel Ángel Medina Romero, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo; David Raul Hurtado Tiza, Universidad Nacional Autónoma Altoandina de Tarma; José Patricio Muñoz Murillo, Universidad Técnica de Manabí; Dani Oved Ochoa Cervantez, Universidad Nacional de Ciencias Forestales; Gerardo Izundegui Ordóñez, Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

methodology, mixed method, quantitative techniques, qualitative techniques

Synopsis

The aim of this book is to explore and understand the different aspects of mixed research, including its characteristics, applications, challenges, and ethical considerations. We will also examine future directions and developments in this field, as well as the impact of integrating mixed methods with new technologies. Through this exploration, we seek to provide a comprehensive and enriching vision of mixed research and its relevance in the generation of rigorous scientific knowledge. This reading is aimed at students, researchers and professionals in the academic and scientific field who are interested in expanding their knowledge of mixed research. It may also be of interest to those who wish to use mixed methods in their own research and wish to better understand the theoretical and methodological foundations of this approach. By participating in this tour, readers will learn about the key concepts associated with blended research, including quantitative and qualitative approaches, data integration, and finally, we will examine emerging trends in blended methods and the integration of new technologies in blended research. Readers will be equipped with the knowledge to apply and make the most of mixed research in their own investigations and to contribute to the advancement of scientific knowledge.

Author Biographies

Miguel Ángel Medina Romero, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Doctor en Ciencias Administrativas por el Instituto Politécnico Nacional (IPN, México), Doctor en Derecho por el Centro de Investigación y Desarrollo del Estado de Michoacán (CIDEM, México). Licenciado en Economía y Licenciado en Derecho por la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo (UMSNH, México). Es miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencia y Tecnología (SNII-CONAHCYT, México) y académico certificado por el Programa para el Desarrollo Profesional Docente para el Tipo Superior S247 (PRODEP) de la Secretaría de Educación Pública (SEP, México).

David Raul Hurtado Tiza, Universidad Nacional Autónoma Altoandina de Tarma

Post Doctorado en investigación Cualitativa. Doctor en Ciencias de la Educación, Doctor en Gestión Pública y Gobernabilidad. Maestro en Docencia e Investigación en Educación Superior, Maestro en Gestión Pública. Evaluación y Acreditación de la Calidad Educativa (e), y Licenciado en PPHH en la especialidad de Matemática y Física. Docente de pregrado de la Universidad Nacional Autónoma Altoandina de Tarma. Docente de Posgrado de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Investigador RENACYT y UNAAT.

José Patricio Muñoz Murillo, Universidad Técnica de Manabí

Doctor en Ciencias Ambientales por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Magíster en Procesamiento de Alimentos por la Universidad Agraria del Ecuador. Magíster en Gerencia Educativa: por la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Ingeniero en Industrias Agropecuarias por la Universidad Técnica de Manabí. Actual docente de las asignaturas Investigación Científica, Seminario de Titulación, Gestión Ambiental, Control de Calidad de Productos y Subproductos Pecuarios en la Universidad Técnica de Manabí.

Dani Oved Ochoa Cervantez, Universidad Nacional de Ciencias Forestales

Doctor en Educación, Políticas Públicas y Profesión Docente, por la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (UPNFM). Doctor en Ciencias, con Orientación en Ciencias Administrativas, por la Universidad Católica de Honduras (UNICAH). Docente de educación superior en el nivel de grado y postgrado en varias universidades de Honduras. Docente Investigador de planta de la Universidad Nacional de Ciencias Forestales (UNACIFOR) en la Escuela de Negocios. Actualmente es Director de Planificación y Desarrollo de esta misma casa de estudios.

Gerardo Izundegui Ordóñez, Universidad Nacional Autónoma de México

Maestro en Administración Hospitalaria por la Universidad de Stranton Pensylvania. Profesor de Certificación de Hospitales por el Sistema Nacional de Certificación Hospitalaria del Consejo General de Salud (SineCeam). Diplomado en administración de Hospitales por la Universidad de Strantton Pensylvania. Docente de pregrado y posgrado en la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Perito Evaluador Nacional del programa Hospital Seguro en Tabasco. Cuenta con artículos y libros publicados en revistas indexadas.

References

Arias, G. J., Holgado, J., Tafur, T., & Vásquez, M. (2021). Metodología de la Investigación. El método ARIAS para hacer el proyecto de tesis. Editorial INUDI Revista Científica Disciplinares.

Bazeley, P., & Jackson, K. (2013). Qualitative data analysis with NVivo. Sage Publications.

Bryman, A. (2016). Integrating Quantitative and Qualitative Data: Quantitative Research Methods in the Social Sciences (Vol. 4). Oxford University Press.

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (5th ed.). Sage Publications.

Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Sage Publications.

Flick, U. (2018). An introduction to qualitative research. Sage Publications.

Greene, J. C., Caracelli, V. J., & Graham, W. F. (1989). Toward a conceptual framework for mixed-method evaluation designs. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11(3), 255-274.

Hanks, W. (Ed.). (2016). Epistemology of Research: A Multidisciplinary Approach. Springer.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.

Johnson, R. B., & Christensen, L. (2014). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Sage Publications.

Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational researcher, 33(7), 14-26.

Morgan, D. L. (2014). Integrating Qualitative and Quantitative Methods: A Pragmatic Approach. SAGE Publications.

Morse, J. M. (2003). Principles of Mixed Methods and Multimethod Research Design. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research (pp. 189-208). Sage Publications.

Morse, J. M., & Niehaus, L. (2009). Mixed method design: Principles and procedures. Left Coast Press.

O'Cathain, A., Murphy, E., & Nicholl, J. (2008). Three techniques for integrating data in mixed methods studies. British Medical Journal, 341, c4587.

Onwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. (2007). A call for qualitative power analyses. Quality and Quantity, 41(1), 105-121.

Palinkas, L. A., Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P., Duan, N., & Hoagwood, K. (2015). Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, 42(5), 533-544.

Plano Clark, V. L., & Creswell, J. W. (2015). Understanding Research: A Consumer's Guide (2nd ed.). Pearson.

Tashakkori, A., & Teddlie, C. (Eds.). (2010). Handbook of mixed methods in social and behavioral research. Sage Publications.

Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Sage Publications.

Downloads

Published

July 5, 2023

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How to Cite

Método mixto de investigación: Cuantitativo y cualitativo. (2023). Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú. https://doi.org/10.35622/inudi.b.105