Mixed Methods Research for Beginners.

Authors

Timoteo Cueva Luza, Universidad Privada de Tacna; Otoniel Jara Córdova, Universidad Nacional de Ucayali; José Luis Arias Gonzáles, ENFOQUES Consulting; Fernando Antonio Flores Limo, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle; Carlo Anthony Balmaceda Flores, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann

Keywords:

methodology, mixed method, qualitative techniques, quantitative techniques

Synopsis

This book aims to highlight the importance and benefits of using mixed methods in research, theses, and academic articles. It is intended for those seeking to expand their knowledge of research methods and understand the benefits and relevance of employing mixed methods in their studies and academic work. Mixed methods combine qualitative and quantitative approaches, allowing for a more enriching and comprehensive understanding of the phenomenon under investigation. One of the main benefits of mixed methods is that they can broaden the understanding of the research phenomenon. Qualitative approaches provide an in-depth exploration of participants' experiences and perspectives, while quantitative approaches enable generalization and the establishment of relationships between variables. By combining both approaches, a more contextualized and complete picture of the phenomenon is obtained, leveraging their strengths and compensating for their limitations, resulting in rigorous and comprehensive research that combines in-depth understanding and rigorous statistical generalizations. Additionally, it allows for the validation and triangulation of findings, enhancing the reliability and validity of the research. In conclusion, the use of mixed methods in academic research offers multiple benefits, including expanded understanding, cross-validation, complementarity, and addressing complex research questions. These methods are a valuable choice for those seeking to conduct rigorous and meaningful investigations.

Author Biographies

Timoteo Cueva Luza, Universidad Privada de Tacna

Doctor en Educación. Maestro en Ciencias de la Educación con mención en Docencia Superior e Investigación. Magíster en Administración de la Educación. Maestro en Educación con mención en Gestión de los Entornos Virtuales para el Aprendizaje. Licenciado en Educación. Segunda Especialidad en Psicología, Tutoría y Orientación Educativa. Segunda Especialidad en Ciencias Sociales. Docente de la Universidad Nacional de Moquegua. Universidad José Carlos Mariátegui de Moquegua. Universidad Autónoma de Ica, y Universidad Privada de Tacna.

Otoniel Jara Córdova, Universidad Nacional de Ucayali

Candidato a doctor en derecho por la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Magíster en Ciencias Penales por la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Abogado por la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Candidato a Magíster en Derecho Civil y Comercial por la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. Maestrando en Ciencias Forenses y Criminalísticas por la Universidad Autónoma de Chiriqui e Instituto de Estudio e Investigación Jurídica De Panamá.

José Luis Arias Gonzáles, ENFOQUES Consulting

Investigador científico, ha publicado más de 7 libros en investigación científica; tiene más de 50 artículos publicados en revistas Scopus y WoS. Es director ejecutivo de MG Publishers Journals, revistas indizadas. Editor en jefe de la revista Disciplinares de la Universidad Nacional de San Agustín.

Fernando Antonio Flores Limo, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

Doctorado en: Ciencias de la Educación. Maestría en: Gestión Educacional, y Licenciado en Ciencias Sociales, Filosofía y Religión. Docente de pregrado y posgrado de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, y de la Universidad Cesar Vallejo. Cuenta con libros y artículos científicos publicados en revistas indizadas.

Carlo Anthony Balmaceda Flores, Universidad Nacional Jorge Basadre Grohmann

Máster en Alta Dirección y Gestión de Empresa, Ingeniero Ambiental con experiencia en Seguridad, Salud y Medio Ambiente. Consultor ambiental y evaluador de riesgos y desastres.

References

Arias, G. J., Holgado, J., Tafur, T., & Vásquez, M. (2022). Metodología de la Investigación. El método ARIAS para hacer el proyecto de tesis. Editorial INUDI Revista Científica Disciplinares.

Arias, J. L. (2020a). Proyecto de Tesis Guía para la elaboración. Edición propia. Perú

Arias, J. L. (2020b). Técnicas e instrumentos de investigación científica. Enfoques consulting. Perú.

Baena, G. (2017). Metodología de la investigación. Grupo Editorial Patria. México.

Bunge, M. (2004). La investigación científica. Siglo XXI. Barcelona.

Caballero, A. (2014). Metodología integral innovadora para planes y tesis. Cengage Learning Editores. México.

Campbell, D., y Stanley, J. (2005). Diseños experimentales y cuasi experimentales en la investigación social. Amorrortu. Buenos Aires

Creswell, J. (2014). Research Design, Qualitative, Quantitative and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE publications Ltd. United States of America.

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (5th ed.). Sage Publications.

Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2017). Designing and conducting mixed methods research (3rd ed.). Sage Publications.

Greene, J. C., Caracelli, V. J., & Graham, W. F. (1989). Toward a conceptual framework for mixed-method evaluation designs. Educational Evaluation and Policy Analysis, 11(3), 255-274.

Hanks, W. F. (2016). Epistemology of Research: A Multidisciplinary Approach. Springer.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill

Johnson, R. B., & Christensen, L. (2014). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Sage Publications.

Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of mixed methods research, 1(2), 112-133.

Kothari, C. (2004). Research Methodology (2nd ed.). New year international publishers. New Delhi

Morgan, D. L. (2007). Paradigms lost and pragmatism regained: Methodological implications of combining qualitative and quantitative methods. Journal of mixed methods research, 1(1), 48-76

Morse, J. M. (2003). Principles of Mixed Methods and Multimethod Research Design. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research (pp. 189-208). Sage Publications.

Niño, V. (2011). Metodología de la investigación (1ra ed.). Ediciones de la U. Bogotá.

Onwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. (2007). A call for qualitative power analyses. Quality and Quantity, 41(1), 105-121.

Rojas, R. (2013). Guía para realizar investigaciones sociales. Plaza y Valdes. México D.F.

Sahin, M. D., & Öztürk, G. (2019). Mixed Method Research: Theoretical Foundations, Designs and Its Use in Educational Research. International Journal of Contemporary Educational Research, 6(2), 301-310.

Downloads

Published

July 21, 2023

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How to Cite

Cueva Luza, T., Jara Córdova, O., Arias Gonzáles, J. L., Flores Limo, F. A., & Balmaceda Flores, C. A. (2023). Mixed Methods Research for Beginners. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú. https://doi.org/10.35622/inudi.b.106