Rubrics for strengthening teaching performance

Authors

Juan Cárdenas-Valverde
Universidad César Vallejo
https://orcid.org/0000-0003-1744-5746
Irina Flores-Poma
Universidad Nacional de Huancavelica
https://orcid.org/0000-0002-8563-6758
César Quispe-Ayala
Universidad Nacional de Huancavelica
https://orcid.org/0000-0002-5117-783X
Juber Gavidia-Anticona
Universidad Nacional de Huancavelica
https://orcid.org/0000-0001-8596-8069

Keywords:

rubric, teaching performance, province of Huancayo

Synopsis

The research began with the question: What is the influence of the rubric in the development of the teaching performance of teachers in the province of Huancayo (Peru)? The objective was: To determine the influence of the rubric in the development of the teaching performance of teachers in the province of Huancayo. The hypothesis was: The application of the rubric has a positive influence on the development of the teaching performance of teachers in the province of Huancayo. The research was of an applicative type, since the rubric for the development of teaching performance was applied. The methods were: scientific, descriptive, experimental and statistical. The research design was single group only after. The population was made up of teachers from educational institutions in the province of Huancayo and the sample, by some teachers from these institutions. The data collection techniques used were: observation, survey and recording. In data processing and analysis techniques, the following were obtained: descriptive and inferential statistics. The conclusion is: The application of the rubric has a positive influence on the development of the teaching performance of teachers in the province of Huancayo.

Author Biographies

Juan Cárdenas-Valverde, Universidad César Vallejo

Miembro de Número de la Academia Peruana de Literatura Infantil y Juvenil (Desde 08/07/2021). Es uno de los Docentes del Bicentenario (RM. 243-2021-MINEDU). Ha sido reconocido como Profesor Honorario por la Universidad Peruana Los Andes (2020). Condecorado con las Palmas Magisteriales en la categoría de Maestro (2019). Doctor en Ciencias de la Educación, Maestro en Educación, mención Gestión Educativa, Maestro en Educación, mención Enseñanza Estratégica por la Universidad Nacional del Centro del Perú (UNCP). Bachiller en Educación y Ciencias Humanas y Licenciado en Educación por la Universidad Peruana Los Andes (UPLA). Especialista en Metodología de la Investigación Científica, Evaluación por Competencias, Estrategias de Aprendizaje-Enseñanza.

Irina Flores-Poma, Universidad Nacional de Huancavelica

Consultora en Educación e investigación. Especialista en Lecto-escritura, Comprensión lectora, Gestión Curricular, Monitoreo, Acompañamiento y Evaluación (MAE) y Evaluación por competencias. Licenciada en Educación Primaria por la Universidad Peruana Los Andes de Huancayo (UPLA). Egresada de la maestría Administración y Planificación de la Educación (UNH). Egresada de la maestría en Educación Infantil de la Universidad Nacional del Centro del Perú (UNCP). Actualmente cursa el Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad Nacional de Huancavelica.

César Quispe-Ayala, Universidad Nacional de Huancavelica

Doctor en ciencias de la educación Magister en docencia universitaria y Abogado con N° CAL  85478 y especialista en conciliación con N° 70568. Docente universitario especialista en: investigación, derecho constitucional y con artículos científicos indexados en revistas internacionales como Scielo y Scopus.

Juber Gavidia-Anticona, Universidad Nacional de Huancavelica

Maestro en Investigación y Docencia Superior (UNH) y Licenciado en Ciencias de la Educación, especialidad Lengua y Literatura. Diploma de egresado de la maestría mención: Lingüística Andina y Educación (UNA). Docente universitario, con publicaciones de libros en Ediciones de la U, Bogotá.

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Published

September 22, 2022

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How to Cite

Cárdenas-Valverde, J., Flores-Poma, I., Quispe-Ayala, C., & Gavidia-Anticona, J. (2022). Rubrics for strengthening teaching performance. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú. https://doi.org/10.35622/inudi.b.035