Teacher motivation and performance
Keywords:
motivation, teaching performance, initial levelSynopsis
This book is an adaptation of a research presented at the Micaela Bastidas National University of Apurímac, whose main objective was to determine the level of association of motivation with job performance from the perspective of the teacher of the Public Educational Institutions of the Initial Level of Tamburco (Peru). The study was developed following the process of basic research at the associative correlational level. The data of each one of the variables was registered in the motivation questionnaires that I consider three dimensions (need for achievement, need for power and need for affiliation) and teaching performance also with three dimensions (Planning of pedagogical work, management of learning processes). teaching - learning and professional responsibilities). We worked with all the teachers of the initial level of Tamburco. The statistical treatment according to the research design for testing the selected hypothesis was Kendall's Tau_b coefficient, which allowed reaching the inferential conclusion that there is an association between motivation and teaching performance. On the other hand, in a descriptive way, it is concluded that 16 teachers of 29 individuals in the sample indicate that they do not care about taking into account the needs of achievement, power or affiliation as a motivating force, and in terms of teaching performance, 23 teachers present attitudes and behaviors that reflected that they almost never plan the pedagogical work, nor the management of the teaching and learning processes is low, 5 teachers sometimes participate in their professional responsibilities and only one teacher usually plans, manages the pedagogical processes and assumes their professional responsibilities.
References
Acosta, M. (2019). La motivación docente como factor que influye en el desempeño educativo de las educadoras de nivel inicial en las escuelas de la Parroquia de Nayón. [Tesis de licenciatura. Universidad de Las Américas].
Andía, W. (2015). Diccionario de administración. Lima - Perú: Ediciones Arte & Pluma.
Arotoma, S. (2007). Tesis de grado y metodología de investigación en organizaciones, mercado y sociedad. DSG Vargas S.R.L.
Bruno, A. (2017). Motivación laboral y desempeño docente de las maestras de Educación Inicial de la Red 03-UGEL Nº 07 - 2016. [Tesis de maestría. Universidad César vallejo].
Carrasco, S. (2016). Metodología de la investigación científica: pautas metodológicas para diseñar y elaborar el proyecto de investigación. San Marcos.
Charaja, F. (2009). El MAPIC en la Metodología de la Investigación. Sagitario.
Chiavenato, I. (2014). Comportamiento organizacional, la dinámica del éxito en las organizaciones. McGraw Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Chiavenato, I. (2014). Introducción a la teoría general de la administración. México: Mc Graw Hill/Interamericana editores S.A. de C.V.
Chiavenato, I. (2017). Administración de recursos humanos: El capital humano de las organizaciones. Mc Graw Hill Interamericana Editores.
Gallardo, K. (2017). Motivación y desempeño laboral del personal docente de un Colegio de Educación Secundaria. [Tesis de maestría. Universidad Nacional Agraria La Molina].
González, J., & Subaldo, L. (2015). Opiniones sobre el desempeño docente y sus repercusiones en la satisfacción profesional y personal de los profesores. Educación, 24(47), 24(47), 90-114. https://cutt.ly/fC5m5E1
Guevara, P. (2016). Factores determinantes en el desempeño laboral de la empresa Buon Giorno de la ciudad de Ambato, provincia de Tungurahua. [Tesis de licenciatura. Universidad Técnica DE Ambato].
Hughes, R., Ginnett, R., & Curphy, G. (2007). Liderazgo: cómo aprovechar las lecciones de la experiencia. Mc Graw Hill Interamaeicana.
Juárez, A. (2012). Desempeño docente en una institución educativa policial de la Región Callao. [Tesis de maestría. Universidad San ignacio de Loyola].
Koontz, H., Weihrich, H., & Cannice, M. (2008). Administración: Una perspectiva global y empresarial. Mc Graw Hill Interamericana.
López, R., & Tucto, S. (2017). La motivación laboral y su relación con el desempeño docente del Instituto Superior Tecnológico Santo Cristo de Bagazán, distrito de Tarapoto, provincia y región San Martín – 2015. [Tesis de licenciatura. Universidad Nacional de San Martín de Tarapoto].
Martínez, G., Guevara, A., & Valles, M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai,12(6), 123-134. https://www.redalyc.org/pdf/461/46148194007.pdf.
Ministerio de Educación. (2007). Sistema de evaluación de desempeño docente. MINEDU.
Puig, M., Martínez, M., & Valdés, N. (2016). Consideraciones sobre el desempeño profesional del profesor. Revista Cubana de Enfermería, 32(3), 433-441. http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v32n3/enf170316.pdf
Robbins, S., & Coulter, M. (2014). Administración. PEARSON.
Robbins, S., & Judge, T. (2009). Comportamiento organizacional. Pearson Educación.
Sánchez, H., & Reyes, C. (1998). Metodología y diseños en la investigación científica. MANTARO.
Tapia, V., & Tipula, F. (2017). Desempeño docente y creencias pedagógicas del profesor universitario en la Universidad Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas - Perú. Comunicación, 8(2), 72-80. https://cutt.ly/uC5mXAx
Tijerina, J. (2011). Papel de la motivación en el desempeño docente. [Tesis de maestría. Universidad Autónoma de Nueva León].
Torres, C. (2000). Orientaciones básicas de metodología de la investigación científica. Libros y Publicaciones.
Valeriano, L. (2002). Organización empresarial. WMB & ASOCIADOS S.R.L.