Uso del lapbook para el aprendizaje cooperativo
Keywords:
lapbook, cooperative learning, students, primary educationSynopsis
This book is an adaptation of a research presented to the National University of Ucayali that analyzed the use of the lapbook for cooperative learning in the students of the Francisco Bolognesi Educational Institution No. 64005, Pucallpa, Ucayali (Peru). The methodology used was a quantitative pre-experimental design with a population of 399 students from different degrees of study. We worked with a sample of 50 students where non-probabilistic sampling was applied, for the validation of the instruments three expert research teachers from the National University of Ucayali were requested, the results reveal that there is a correlation between the variables and their dimensions, learning sessions were used as an educational resource. The teaching pedagogical practice had a substantial change in educational resources and educational materials.
References
Alba, A. (2016). Libros Pop Up en el aula de clase: palabras e imágenes en movimiento. Experiencias y Propuestas Pedagógicas- Legendas, 20(22), 79–97.
Álvarez, E. y Medina, F. (2017). El lapbook como experiencia educativa. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 245–251. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.731
Ángel, E. y Puerta, V. (2013). El trabajo en equipo como modalidad de enseñanza-aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación e Investigación En Enfermería, 3(1), 9–15.
Ángeles y Fernández (2018). Creatividad y rendimiento académico: un estudio de caso con alumnos de 4o curso de educación secundaria Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-Americana de Educação, 78(2), 1681–5653.
Arias, J. (2006). Metodología de la investigación científica Tomo III. México
Bermejo, A. (2014). Pensamiento científico-creativo y rendimiento académico. Revista de Estudios e Investigación En Psicología y Educación, 1(1), 64. https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.1.24
Bernedo, S. (2016). Diseño de material didáctico con la técnica pop up como material educativo de la fauna endémica de las Islas Galápagos [Universidad de Cuenca]. https://doi.org/10.5151/cidi2017-060
Caprichos. (2017). Lapbook, ¿qué es y para qué sirve? (p. 5).
Chaverra, A. (2017). Habilidades del pensamiento creativo asociadas a la escritura de textos multimodales. Instrumento para su evaluación en la Educación Básica Primaria. Folios, 45, 3–35.
Colome, S. (2012). Creatividad, educación e innovación: emprender la tarea de ser autor y no sólo actor de sus propios proyectos. Revista de Investigación En Educación, 10 (1), 7–29.
Cortez, J. (2017). Diseño de un libro pop up, con ilustraciones infantiles, que influyan en el aprendizaje sobre el cuidado del medio ambiente en niños de 3 a 5 años del centro de desarrollo infantil “Dulde Algodón” ubicado al norte de Quito. Instituto Tecnologíco Cordillera.
Educapeques. (22 de agosto, 2018). ¿Como hacer un Lapbook? https://cutt.ly/tMQIZdZ
Elisondo, M. (2015). La Creatividad Como Perspectiva Educativa. Cinco Ideas Para Pensar Los Contextos Creativos De Enseñanza Y Aprendizaje. Actualidades Investigativas En Educación, 15(3), 1–23. https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20904
Estrada, A. (2013). La aplicación de estrategias de aprendizaje cooperativo para el desarrollo de la capacidad de manejo de información del área de historia - geografía y economía, del segundo grado de secundaria de la I.E. “Nuestra Señora del perpetuo Socorro.” Universidad de Piura.
Fracasso, S. (1995). Una mirada del trabajo colaborativo en la escuela primaria desde las representaciones sociales. Ra Ximhai, 10(5), 115–134. https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.08.jg
González (2018). La actitud hacia el trabajo en equipo en estudiantes universitarios. Congreso Nacional de Innovación Educativa y de Docencia En Red, 12. https://doi.org/10.4995/inred2018.2018.8631
Hernández, J. (1998). Metodología de la investigación. México: Mcgraw Hill.
Ibarra, D. (2011). Aprendizaje autónomo y trabajo en equipo: reflexiones desde la competencia percibida por los estudiantes universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 14(4), 73–85.
Instituto Internacional de Planeamiento de la educación. (2000). Trabajo en equipo. Diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa (p. 30).
Leiva, W. (2014). Estrategias para fortalecer el trabajo en equipo de las docentes del nivel de preescolar del gimnasio campestre cristiano [Universidad de la Sabana]. https://doi.org/10.1038/132817a0
Lenis, D. (2017). El uso de material de lectura impreso en tercera dimensión (pop up books) en el desarrollo de la destreza de lectura del idioma inglés en los estudiantes de quinto EGB de la Unidad educativa “Juan León Mera la Salle.” Universidad Técnica de Ambato.
López, G. (2017). Estrategias de enseñanza Creativa: Investigaciones sobre la creatividad en el aula (Universidad de la Salle (ed.)). Bogotá, Colombia. https://doi.org/Primera Edición
López, M. (2012). Trabajo en grupo en los centros educativos fomenta actitudes para la convivencia. Estilos de Aprendizaje. Investigaciones y Experiencias., 1–5.
Millares, F. (2018). Libros pop ups. Integrando nuevas metodologías (p. 4).
Ministerio de Educación. (2014). ¿Cómo aprendemos? Ministerio de Educación Del Perú. www.minedu.gob.pe
Morales, F. (2017). La creatividad, una revisión científica. Arquitectura y Urbanismo, 38 (2), 53–62.
Mosquera, D. (2019). Lapbooks: construyendo el aprendizaje con las manos (p. 5).
Pérez, F. (2017). La Creatividad Escolar en el Aprendizaje de las Ciencias Naturales en los niños y niñas de séptimo año de EGBS de la Unidad Educativa “General Eloy Alfaro” del cantón Ambato. Universidad Técnica de Ambato.
Peycheva, Y. & Lazarova, S. (2018). The Lapbook as a Didactic Tool to Implement Integrated Training in Natural Science and Technology and Entrepreneurship at Primary School Level. Knowledge International Journal, 28(3), 959–963. https://doi.org/10.35120/kij2803959y
Piguave, E. (2014). Importancia del desarrollo de la creatividad para los estudiantes de la carrera de Ingeniería Comercial desde el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educación, 23(44), 29–47.
Ramírez, E. (1995). Aprendizaje Cooperativo Propuesta para la implantación de una estructura de cooperación en el aula. Laboratorio de Innovación educativa. https://doi.org/1988-6047
Rengifo, J. (2017). Motivación en estilos de aprendizaje y pensamiento creativo en los estudiantes de la Escuela Profesional de Educación Primaria de la Universidad Nacional del Altiplano de Puno. Universidad Nacional de Educación.
Ríos, F. (2017). La Creatividad En El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje En La Educación Superior: Una Necesidad Impostergable. Qualitas, 13, 133–150.
Rodríguez, E. (2019). Estrategias cognitivas en el desarrollo del pensamiento creativo en los estudiantes del área de Ciencia, Tecnología y Ambiente del cuarto grado de educación secundaria en el Centro Experimental de Aplicación de la Universidad Nacional de Educación. Universidad Nacional de Educación. Enrique Guzman y Valle.
Scott, W. (2018). El Lapbook como recurso motivador para desarrollar la autorregulación en el área de Lengua Inglesa en 4o curso de Educación Primaria. Universidad Internacional de Rioja.
Serrano, E. (2015). ¡Pop-up! La arquitectura del libro móvil ilustrado infantil. Universidad de Granada.
Talavera, F., Mango, P., Hurtado, A., Bustamante, T., y Ponce, E. (2018). El lapbook, una experiencia de autorregulación en la formación inicial docente en pregrado. CEUR Workshop Proceedings, 15.
Tamayo, M. (1997). Frecuencias relativas de población y muestra. México. Editorial Limusa
Tanta, J. (2018). Pensamiento creativo y resolución de problemas matemáticos en estudiantes del tercero de secundaria de la Institución Educativa N° 7228, Villa El Salvador, 2018. Universidad César Vallejo.
Thomas, A. (2015). Mapas mentales y su influencia en el pensamiento creativo de los estudiantes del IV ciclo de la Escuela Profesional de Administración de la Universidad Alas Peruanas Filial Moyobamba año 2013. Universidad Nacional de Educación. Enrique Guzmán y Valle.
Torrelles, C., Coiduras, J., Isus, S., Carrera, X., Paris, G., & Cela, J. (2011). Competencia de trabajo en equipo. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 15(3), 329–344.
Valera, E. (2019). La creatividad en el contexto educativo: Adiestrando capacidades. Tecnología, Ciencia y Educación, 13, 150–171.
Valqui, R. (2009). La creatividad: conceptos. Métodos y aplicaciones. Revista Iberoamericana de Educación, 49(2), 8. https://doi.org/10.35362/rie4922107
Valverde, L., Ayala, N., Pascua, M. y Fandiño, D. (2001). El Trabajo En Equipo Y Su Operatividad. 1–9.
Velásquez, N. (2010). La creatividad como practica para el desarrollo del cerebro total. Tabula Rasa, 13, 321–338.
Villacrez, H. (2016). Habilidades de pensamiento creativo en maestros en formación. Cuarta Época, 3(22), 78–94.
Zambrano, C. (2019). El desarrollo de la creatividad en estudiantes universitarios. Conrado, 15(67), 354–359. https://doi.org/https://orcid.org/0000-0001-9439-1281.