Competencias digitales y autorregulación para el aprendizaje en estudiantes universitarios

Authors

Celso Muñoz, Universidad Nacional del Centro del Perú; Liliana Huaranga, Universidad Nacional de Ucayali; Dina Pari, Universidad Nacional de Ucayali; Manuel Mamani, Universidad Nacional de Ucayali; Nancy Pérez; Otilia Panduro

Keywords:

skills, information and communication technologies, self-regulation, online learning, higher education

Synopsis

This book comprises an investigation that sought to expose the central points on the relationship between digital skills and self-regulation in online learning environments. For this, a quantitative approach methodology was adopted. The study was descriptive and correlational in order to validate the central study hypothesis. A total of 411 students from the General Studies Unit of the National University of Central Peru in the city of Huancayo (Peru) participated, who, in a non-random way, responded to two question questionnaires. It was found that the majority of students of the total sample investigated present achievement of basic level digital skills. It was also established that the highest proportion of students in the total sample reflect a high level of self-regulation in online learning environments. Thus, a direct and significant high-level correlation (r = 0.60) was found between the study variables, in students of the training area of ​​architecture and engineering (r = 0.65), in students of the area of ​​administrative sciences, accounting and economics (r = 0.74), in the students of the formative area of ​​social sciences a direct, significant high-level correlation was found (r = 0.60). A direct, significant, moderate-level correlation was only found in the students of the training area of ​​agricultural sciences and campuses (r= 0.47) and in the students of the training area of ​​health sciences (r = 0.56).

Author Biographies

Celso Muñoz, Universidad Nacional del Centro del Perú

Docente de aula con más de 25 años de servicio en el nivel de educación Primaria, Licenciado en Pedagogía y Humanidades en la Especialidad de Ciencias Sociales e Historia de la Universidad del Centro del Perú, con maestría en Enseñanza estratégica y estudios culminados de doctorado en Ciencias de la Educación, asimismo, realice estudios de diplomado en Gestión pedagógica, enseñanza estratégica y diseño curricular.

Liliana Huaranga, Universidad Nacional de Ucayali

Magister en Gestión Pública y Didáctica, egresada de la Universidad del Centro y actualmente docente de la Universidad Nacional de Ucayali.

Dina Pari, Universidad Nacional de Ucayali

Bióloga con capacidad de trabajo en equipo, egresada de la Facultad de Ciencias Biológicas de la Universidad Nacional del Altiplano, docente investigadora de la Universidad Nacional de Ucayali, coordinadora del grupo de investigación ECOVIDA.

Manuel Mamani, Universidad Nacional de Ucayali

Biólogo egresado de la Facultad de Ciencias Biológicas de la Universidad Nacional del Altiplano, actualmente docente de Pe y Posgrado de la Universidad Nacional de Ucayali con más 20 años experiencia profesional, en los cursos de Ecología, Entomología e Investigación.

Nancy Pérez

Docente con más de 20 años de servicio en el Nivel Inicial, licenciada en Educación Inicial de la Universidad Nacional del Centro del Perú, con maestría en Gestión Educacional, con estudios de doctorado en Ciencias de la Educación, Tutora virtual de desarrollo infantil Temprano de la dirección de educación inicial MINEDU.

Otilia Panduro

Docente de aula del nivel Inicial con más de 36 años de experiencia.

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December 1, 2022

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How to Cite

Muñoz, C., Huaranga, L., Pari, D., Mamani, M., Pérez, N., & Panduro, O. (2022). Competencias digitales y autorregulación para el aprendizaje en estudiantes universitarios. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú. https://doi.org/10.35622/inudi.b.061