Aplicación del software “Hot Potatoes” en la comprensión lectora de estudiantes de secundaria

Authors

Edgar Licas, Universidad Nacional Federico Villarreal; Santiago Patricio, Universidad Nacional Federico Villarreal; Armando Guizado, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle; David Licas, Universidad Nacional de Ingeniería; Félix Portugal, Universidad Nacional Federico Villarreal; Walter Maguiña, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

Synopsis

The book is an adaptation of an investigation presented to the César Vallejo University, whose objective was to determine the effect of the educational software "Hot Potatoes" on the reading comprehension of the students of the third grade of secondary education of the I.E. Teresa Gonzales de Fannig, in Lima, Peru. An applied type methodology was used, quasi-experimental design and a sample of 20 students from the third grade of secondary education section a was applied, as an experimental group with 20 students from the third grade of secondary education section b, as a group of control, both of the secondary education level. The data collection was developed using the survey technique under the application of the questionnaire to measure the effectiveness of educational software for the improvement of academic activity in students. It was found that 100% of the students in the experimental group are at an outstanding level of achievement, so much so that 95.2% of the students in the control group reached the expected achievement, ensuring the positive effects on reading competence in third grade students. secondary education.

Author Biographies

Edgar Licas, Universidad Nacional Federico Villarreal

Licenciado en Educación por la Universidad Nacional Federico Villarreal, Doctor en Ciencias de la Educación, Maestro en Educación, Mención en Docencia y Gestión Educativa por la Universidad César Vallejo.

Santiago Patricio, Universidad Nacional Federico Villarreal

Contador Público por la Universidad Tecnológica de los Andes. Docente (FCFC) y EUPG en la Universidad Nacional Federico Villarreal. Consultor en Auditoria Integral y Tributación.

Armando Guizado, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

Licenciado en Educación Física por la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú. Doctor en Ciencias de la Educación, Maestro en Educación, Mención en Administración de la Educación por la Universidad César Vallejo.

David Licas, Universidad Nacional de Ingeniería

Ingeniero de Sistemas e Industrial por la Universidad Nacional de Ingeniería. Maestro en Educación, Mención en Informática Educativa y Tecnologías de la Información por la Universidad Católica de Trujillo.

Félix Portugal, Universidad Nacional Federico Villarreal

Licenciado en Educación Física por la Universidad Nacional Federico Villarreal. Maestro en Educación, Mención en Docencia y Gestión Educativa por la Universidad César Vallejo.

Walter Maguiña, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle

Licenciado en Educación por la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Maestro en Educación, Mención en Administración de la Educación por la Universidad César Vallejo.

References

Amoros, L. (2010). Accesibiidad en aplicaciones informáticas. Comunicación e Informática. Universidad Nacional de Autónoma, México.

Arrarte, G. (2011). Las tecnologías de la información en la enseñanza del español. Madrid, España: Arco.

Beltrán, J. (1996). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid, España: Síntesis S.A.

Cheng, N. (2015). Programa Geogebra para mejorar las capacidades de los estudiantes en el aprendizaje de matemática, 2014, [Tesis de doctorado]. Universidad César Vallejo, Chachapoyas, Perú.

Córdova, K. (2017). El uso de la herramienta interactiva Hot Potatoes en la comprensión lectora del idioma inglés en los estudiantes de segundo nivel del instituto de idiomas de la ESPE. [Tesis de doctorado]. Universidad Central del Ecuador, Quito, Ecuador.

Diaz, S. (2009). El proceso de enseñanza aprendizaje mediante el uso de plataforma virtuales en distintas etapas educativas. Madrid, España: Ministerio de Educación y Cultura.

Freire, D. (2018). El B-Learning como estrategia metodológica para desarrollar la destreza de escritura en estudiantes de educación básica. Universidad Técnica de Ambato, Ambato, Ecuador.

Giesbercht. P. (2007). El Conectivismo, Educación y Tecnología. Canadá, Canadá: Ubc.

González, M. (2003). Las plataformas de teleformación. Madrid, España: Horizonte informático.

Gutiérrez, A. (2008). Cómo funciona la Web (Primera ed.). Santiago de Chile, Chile: Centro de Investigaciones de la Web.

Gutiérrez, A. (2003). La importancia de la lectura. Universidad Juárez Autónoma, Tabasco, México.

Herazo, Z. (2015). La lectura y sus tipos (Especial ed., Vol. 1). Bogotá, Colombia: Corporación Universitaria Rafael Núñez.

Hernández, A. (2017). Un Recurso de Innovación para Docentes: Programa " Despierta Creatividad" [Tesis de doctorado]. Universidad de Murcia, Murcia, España.

Hernández, R. (2014). Metodología de la investigación. Bogotá Colombia: americana editores.

Larico, M. (2017). Eficacia del programa " Leyendo para comprender" en los niveles de comprensión lectora de los estudiantes del segundo grado de educación secundaria de los colegios de la Asociación Educativa Adventista central Este de Lima metropolitana [Tesis de doctorado]. Universidad César Vallejo, Lima, Perú.

Lázaro, Ruiz, & González. (2010). La utilización de Hot Potatoes en el campus virtual. Moodle como herramienta de evaluación. Madrid, España.

Milenium. (2003). Una nueva dimensión en internet. México, México: Los portales.

Monereo, C. (1997). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación a la escuela. Barcelona, España: Graó.

Moscoso, R. (2017). Aplicación del programa desarrollo de la inteligencia emocional para mejorar el desempeño académico de los estudiantes del nivel de educación secundaria de la I. E. "SISE" [Tesis de doctorado]. Universidad de San Martín de Porres.

Pardo, S. (2009). Plataformas virtuales para la educación. Madrid, España: Taller digital. En Pérez, G. Alfabetización Digital del profesorado. Formación TIC. ESO del IES, Los Ángeles - EEUU.

Pérez, H. (2017). Uso de Scratch como herramienta para el desarrollo del pensamiento computacional en programación I de la carrera de informática [Tesis de doctorado]. Universidad de Alicante, Alicante, Ecuador.

Quintana, M. (2016). Use of Hot Potatoes to improve effectve paragraph writing. [Tesis de doctorado]. Universidad de la Sabana, Chia, Colombia.

Reyes, M. (2015). Estrategias de aprendizaje utilizadas por los estudiantes del tercer grado de educación secundaria. [Tesis de doctorado]. Universidad de Piura, Piura, Perú.

Rodríguez, J. (2016). Software Geogebra con el método Pólya para mejorar el rendimiento académico en estudiantes de secundaria [Tesis de doctorado]. Universidad César Vallejo.

Román, J., & Gallego, S. (1994). Escala de estrategias de aprendizaje (Madrid ed.). Madrid, España.

Sánchez, J. (2009). Plataformas de enseñanza virtual para entornos educativos. Madrid, España: Ministerio de Educación.

Siemens. G. (2006). Conociendo el conocimiento. Universidad de León. León, México: Nodos

Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia.

Smith, F. (1983). Comprensión de la lectura. México, México: Trillas, Gandhi.

Solé, I. (1992). Estrategias de la lectura. Barcelona, España: Graco/ICE. Teixidor,

Teixidor, E. (2007). La lectura y la vida. Barcelona, España: Grupo planeta.

Vargas, T. (1990). Como leer para aprender (2 Edición ed.). Bogotá, Colombia: Espacio.

Vásquez, A. (2017). Uso del Hot Potatoes y la comprensión lectora en una institución educativa de Lima Metropolitana, 2016. [Tesis de doctorado]. Universidad Católica del Perú.

Downloads

Published

February 3, 2023

Categories

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

How to Cite

Licas, E., Patricio, S., Guizado, A., Licas, D., Portugal, F., & Maguiña, W. (2023). Aplicación del software “Hot Potatoes” en la comprensión lectora de estudiantes de secundaria. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú. https://doi.org/10.35622/inudi.b.074