Multimedia educational resource and capacity development of the area Communication
Keywords:
costumbrismo, multimedia educational resource, capacity developmentSynopsis
This book is an adaptation of a research presented at the Universidad Nacional del Centro del Perú, whose objective was to determine the influence of the multimedia educational resource El Costumbrismo Peruano in the development of capacities in the area of Communication in students of the fourth grade of secondary school of the consortium of Catholic Schools of Huancayo, Peru. The hypothesis was: The multimedia educational resource El Costumbrismo Peruano significantly influences the development of capacities in the area of Communication in students of the fourth grade of secondary school of the consortium of Catholic Schools of Huancayo. The research was of an applied type. The methods used were: the scientific method; as a general method and the experimental and computerized methods; as specific methods. The research design was quasi-experimental with two research groups. The techniques that were used were: observation, survey and signing for the collection of bibliography. In data processing and analysis techniques were used: descriptive and inferential statistics. The conclusion is: The multimedia educational resource El Costumbrismo Peruano significantly influences the development of skills in the area of Communication in students of the fourth grade of secondary school of the consortium of Catholic Schools of Huancayo.
References
Arrieta, G. (2001). Enfoque Basado en la adquisición de competencias. FORTEPE Lima, Perú.
Ausubel, D. (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México. Trillas.
Ávila, R. (1985). Estadística elemental. UNMSM Lima.
Barrios, N. (s.f.). Internet y Educación. Instituto Balseiro, Centro de formación continua. www.cab.cnea.edu.ar
Bates, A. (1999). La tecnología en la enseñanza abierta y la educación a distancia. Editorial Trillas. México. 339 pp.
Bedriñana. (1997). Introducción a la informática educativa. CONCYTEC.
Beltrán, A. (2003). El modelo pedagógico CAIT. Como aprender con Internet Madrid. Fundación Cuanto.
Benito A. y Uliber, C. El nuevo enfoque pedagógico y los mapas conceptuales. Ed. San Marcos. Lima Perú. 2000. Pp. 202.
Bernard, P. (1999). Tecnología educativa. Buenos Aires-Argentina. 620 pp.
Berrospi, M. y García, C. (1999). Software en multimedia como medio didáctico en la enseñanza aprendizaje de la estructura básica del ser viviente y su influencia en el rendimiento académico de los alumnos del cuarto grado de secundaria del C.E. 9 de Julio – Concepción.
Bulege, W. y Ureta, W. (2000). El uso del Web e IRC como material didáctico en la enseñanza-aprendizaje, en el Instituto de Educación Superior “Continental” de Huancayo.
Cabero, J. (2007). Tecnología Educativa. Madrid: McGraw Hill
Calderón y Vilcapoma. (2002). Recursos educativos multimedia en el aprendizaje de la citología en alumnos del tercer grado de secundaria del colegio estatal mixto “Jorge Basadre” de Chupaca.
Calero, M. (1999). Constructivismo. Edit. San Marcos. Lima –Perú, p. 392.
Capella, J. (1999). Aprendizaje y constructivismo. Ed. Massey. Lima Perú.
Cárdenas-Valverde, J. (1997). El mágico mundo de la computación. S/e.
Cárdenas-Valverde, Juan y Huaytalla, O. (2001). Nuevos Caminos de enseñanza usando nuevas tecnologías. Instituto de Investigación de la UNCP
Cárdenas, J. y Huaytalla, O. (2006). Aulas virtuales para una educación innovadora. Instituto de Investigación de la UNCP.
Cárdenas, J. (2006). Estrategias de Aprendizaje Enseñanza. Fondo Editorial Círculo Literario César Vallejo. Huancayo.
Carrillo, F. (1998). La tesis y el trabajo de investigación universitaria. Edit. Horizonte. Lima.
Castilla, E. (1999). Principales métodos y técnicas educativos. Editorial San Marcos, p. 242.
Castillo, M. y Castro, V. (1997). El software Bodyworks como medio y material didáctico en la enseñanza aprendizaje del tema sistema digestivo y el rendimiento escolar en la asignatura de Anatomía I, del segundo grado de Secundaria del C.E. Privado ZÁRATE – Huancayo.
Chirinos, R. (1999). Nuevo manual constructivismo. Programas y proyectos educativos. Lima Perú, p. 148.
CIE-PERÚ. (1992). Métodos de la Nueva Educación. AFA Editores Importadores S.A. Lima – Perú, p. 365.
Clares, J. y Caravantes, E. (2002). Herramientas de autor para el profesorado. En Ferrés, J. y Marqués, P. (1996-..). Comunicación Educativa y Nuevas Tecnologías. Pp. 198/7 - 198/20" Barcelona: CissPraxis
Crisólogo, A. (1994). Investigación científica. Ed. Abedul. Lima Perú.
Díaz, F. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Ed. Mc Graw Hill. México.
Fernández, B. (2006). Programas autoinstructivo computarizado y de mediación docente y aprendizaje según estructuras mentales. UNCP.
Ferrés, J. y Marqués, Pere (coords.) (1996-2003). Comunicación Educativa y Nuevas Tecnologías. Barcelona: Editorial Praxis.
Feuerstein, R. (1989). Modificabilidad Cognitiva y Programa de Enriquecimiento Instrumental. Madrid: Bruño.
Gallego, D. (2004). La formación del profesorado desde la perspectiva de las organizaciones que aprenden. Comunicación y Pedagogía, n.195
Gates, B. (1997). Camino al futuro. S/e.
Hernández, R. (1997). Metodología de la investigación. Editorial Mc Graw Hill. Interamericana. Editores S.A. de C.V. Segunda Edición. México.
Hidalgo, M. (1998). Metodología de la Enseñanza-Aprendizaje. Coedición Hidalgo. Lima Perú, p. 180.
López, C. (2006). Material de apoyo al I Encuentro de Formación centralizado de profesores de formación en servicio. Huancayo.
Marqués, P. (2007). Los docentes, funciones, roles, competencias necesarias, formación con las TIC. Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación. Universidad A.B.
MINEDU. (2006). Diseño Curricular Nacional 2006.
Novak, D. y Gowin, B. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Ediciones Martínez Roca, p. 228.
Orellana, G. y Huamán, L. (1999). Diseño y elaboración de proyectos de investigación pedagógica. Instituto Andino de Pedagogía INAP. Huancayo Perú, p. 166.
Papert, S. (1991). Las computadoras personales y el impacto en la educación. Universidad de IOWA.
Papert, S. (1993). Los niños y las máquinas. New York.
Piaget, J. (1970). La equilibración de las estructuras cognitivas. Madrid: Siglo XXI.
Poole, B. (1999). Tecnología educativa. Educar para la sociocultura de la comunicación y del conocimiento. Mc. Graw Hill. Madrid.
Pozo, J. (1994). Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid: Morata.
Programa Huascarán. (2004). Las Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación. Lima Perú.
Salinas, A. (1995). La educación en la sociedad de la información, pp. 17-18.
Sánchez, H. y Reyez, C. (1996). Metodología y diseños en la investigación científica. Aplicadas a la psicología, educación y ciencias sociales. Lima Perú, p.176.
Tébar, L. (2003). El perfil del profesor mediador. Madrid: Aula XXI/Santillana
Titone, R. (1996). Metodología Didáctica. Ediciones RIALP S.A. Madrid – España, p. 657.
Trahtember, L. (2000). Las tecnologías de la información y comunicación. Edit. San Marcos. Lima, Perú.
Trahtember, L. (2000). Las tecnologías de la información y comunicación. Edit. San Marcos. Lima.
Uculmana, C. (1998). Constructivismo. Impreso en el taller de Donato Vargas. Lima – Perú, p. 415.
Vaquero. A. (1987). Una introducción a la historia de la Informática Educativa www.ibb.br.
Vigotsky, L. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Editorial Crítica.
Vilcatoma-Sánchez, A. (1998). Estadística Aplicada a la Pedagogía. Fondo Edito-rial F.P.H. Huancayo-Perú.