Teaching competence and inclusive education at the initial level
Keywords:
teaching competence, inclusive education, urban areaSynopsis
This book is an adaptation of a research presented at the Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac, this study sought to determine the degree of relationship between teaching competence and inclusive education in public educational institutions at the initial level of the urban area of the city of Abancay (Peru), 2020. The research was carried out at a basic level, of a relational type, with a non-experimental design and cross-section with a hypothetical-deductive method with a quantitative approach; The sampling was intentional non-probabilistic, obtaining a sample of 66 teachers. The research instruments used were the questionnaire for each of the study variables. Both instruments reached Cronbach's Alpha coefficients of .972 and .892, respectively, guaranteeing their reliability. The data obtained were statistically processed, obtaining descriptive and inferential results that allowed us to conclude that teaching competence has a positive, highly significant relationship. and high with inclusive education because the p value is equal to .000 and Kendall's Tau_ b is .556.
References
Aldape, T. (2008). Desarrollo de las competencias del docente: demanda de la aldea global siglo XXI. Libros en red.
Arotoma, S. (2007). Tesis de grado y metodología de investigación en organizaciones, mercado y sociedad. DSG Vargas S.R.L.
Barrio, J. (2008). Hacia una Educación Inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 20(1), 13-31. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/download/RCED0909120013A/15360.
Brasil, M. d. (s.f.). Educar en la Diversidad. Cynthia Duk.
Bunk, G. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional, (1), 8-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=131116.
Carrasco, S. (2016). Metodología de la investigación científica: pautas metodológicas para diseñar y elaborar el proyecto de investigación. San Marcos.
Carrera, B., & Mazzarella, C. (2001). Vygotsky: enfoque sociocultural. Educere. La Revista Venezolana de Educación, 5(13)., 41-44. https://www.redalyc.org/pdf/356/35601309.pdf.
Charaja, F. (2009). El MAPIC en la Metodología de la Investigación Científica. Sagitario Impresores.
Colina, A. (2017). Competencias docentes en la enseñanza de la educación superior en el Ecuador. Universidad ECOTEC.
Comellas, M. (2002). Las competencias del profesorado para la acción tutorial. PRAXIS.
Flores, V., García, I., & Romero, S. (2017). Prácticas inclusivas en la formación docente en México. Revista Liberabit, 23(1), 39-56. https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n1.03.
Foro Educativo. (2007). La inclusión en la educación: como hacerla realidad. Raúl Peña S.A.C.
G, R. B. (2006). La Equidad Y La Inclusion Social: Uno de los Desafios de la Educacion y la Escuela hoy. REICE - Revista Electronica Iberoamericana obre Calidad, Eficacia y Cambio en Educacion.
Goldsmith, H. (2016). Actitud docente y prácticas educativas inclusivas en estudiantes con necesidades educativas especiales en instituciones educativas públicas de la UGEL, Casma, 2014. Repositorio Institucional UPEU. [Tesis de Maestría. Universidad Peruana Unión]. https://cutt.ly/pXmYdc1
Granja, D. O. (2015). El constructivismo como teoria y metodo de enseñanza. Sophia: coleccion de Filosofia de la Educacion, (19), 93-110. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846096005.pdf.
Lasso, M. (2015). Cultura inclusiva en la escuela. Revista para el aula IDEA, (14), 24-25. https://studylib.es/doc/6644314/cultura-inclusiva-en-la-escuela.
Lugmaña, V. (2017). La preparación docente y la educación inclusiva en la unidad educativa particular Jerusalén del Cantón Ambato, provincia de Tungurahua. [Tesis de titulación. Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio Institucional de la UTA. https://cutt.ly/bXmYlov
Maquera, N. (2017). Nivel de conocimiento de los docentes respecto a la educación a niños con necesidades especiales en la IEP. Nº 70025 Independencia Nacional – 2016. Repositorio Institucional UNAP. [Tesis de titulación. Universidad Nacional del Altiplano]. https://cutt.ly/KXmYmte
Mejía, E. (2013). La investigación científica en educación. CEPREDIM.
Mellado, M., Chaucono, J., Hueche, M., & Aravena, O. (2017). Percepciones sobre la educación inclusiva del profesorado de una escuela con Programa de Integración Escolar. Revista Educación, 41(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.21597.
Ministerio de Educación. (2012). Educación básica especial y educación inclusiva Balance y Perspectivas. MINEDU.
Ministerio de Educación. (2014). Guía Para Orientar La Intervención De Los Servicios De Apoyo Y Asesoramiento Para La Atención De Las Necesidades Educativas Especiales SAANEE. MINEDU.
Ministerio de Educación (2017). Currículo Nacional. Lima, Perú.
Ministerio de Educación de Guatemala. (2008). Política de Educación Inclusiva para la Población con Necesidades Educativas Especiales con y sin Discapacidad. DIGECADE.
Oré, J. (2018). La cultura escolar y la educación inclusiva en las instituciones de educación inicial de la Red 08 de San Martin de Porres en el 2018. [Tesis de Maestría. Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional UCV. https://cutt.ly/IXmYUba
Ossa Cornejo, C. (2014). Integración Escolar: ¿Cambio para el alumno o cambio para la escuela?. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 13(25), 153-164. https://www.redalyc.org/pdf/2431/243131249010.pdf.
Pavíe, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 67-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678767.
Paviè, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 71.
Pino, R. (2018). Metodología de la investigación. Elaboración de diseños para contrastar hipótesis. (2da ed.). San Marcos.
Sánchez, J. (2015). La transformación del contexto escolar hacia una educación inclusiva. [Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Madrid]. Repositorio Institucional UAM. https://repositorio.uam.es/handle/10486/672303.
Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. (2016). El modelo de licenciamiento y su implementación en el sistema universitario peruano. Lima - Perú: Impreso por Víctor Abel Cordero Félix.
Torres, A., Gaona, M., Valentin, N., & Ramírez, E. (2014). Las competencias docentes: el desafío de la educación superior. Innovación Educativa, 14(66)., 129-146. http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v14n66/v14n66a8.pdf.
Torres, C. (2000). Orientaciones básicas de metodología de la investigación científica. Libros y publicaciones.
Valcazar, E. (2019). Las competencias del docente de posgrado: Un estudio comparativo en cuatro maestrías especializadas desde la percepción de los estudiantes. Desde el Sur, 11(1)., 191-206. http://www.scielo.org.pe/pdf/des/v11n1/a11v11n1.pdf.
Von, L. (1976). Teoría general de los sistemas. Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. Fondo de Cultura Económica