Narración y expresión oral de estudiantes de secundaria con cuentos aimaras
Keywords:
storytelling, aimara language, secondary education, oral expressionSynopsis
The book is an adaptation of an investigation presented to the National University of the Altiplano, whose objective was to determine the relationship between the storytelling in Aymara and the oral expression of the students of the 4th and 5th grades of the José Carlos Mariátegui Secondary Educational Institution, in Key, Puno, Peru. It was a descriptive and analytical study, with a descriptive correlational design. The study population consisted of 436 students from the aforementioned institution, an intentional non-probabilistic sampling was applied, obtaining a unit of analysis of 204 students. It has been identified that the narration of stories in Aymara has a positive relationship with the concretion of the idea, the adequacy of the tone of voice and the exact word of the students of 4th and 5th grades, of the Secondary Educational Institution investigated. It is concluded that storytelling in Aymara has a positive relationship with the oral expression of high school students.
References
Albonoz, C. (2008). El aprendizaje y la Expresión oral según Piaget. Poliantea.
Álvarez, G. (2012). Los relatos de tradición oral y la problemática de su descontextualización y re-significación en contexto escolar. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de la Plata, Argentina]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/21946
Anderson, E. (1992). Teoría y técnica del cuento. Barcelona: Ariel, 1992 (1979).
Arias, F. (1990). Teorías de la historia literaria. Madrid: Arco Libros, 2005. Madrid: Mare Nostrum, 2007.
Bruner, J. (1997). Cultura, mente y educación, en Bruner, J., La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
Bruner, J. (1997). La construcción narración de la realidad, en Bruner, J., La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
Cabel, A. (2000). Características de la Expresión oral de los estudiantes del 5to grado del C.E Nº 88160 de Educación Primaria del distrito Bolognesi. [Tesis de Maestría]. Universidad Nacional Santiago Antúnez De Mayolo.
Calvo, A. (2002). Lectura y escritura en el hipertexto. Espéculo, 22 (2002). http://www.ucm.es/info/especulo/numero22/index.html
Chito, E. (1998). Pragmática y construcción literaria. Discurso retórico y discurso narrativo. Alicante: Universidad de Alicante, 1988.
Ciriani, F. (2005). Rumbo a la lectura. Buenos Aires: Colihue.
Connelly, C. y Clandinin, E. (1995). Relatos de experiencia e investigación narración, en Larrosa, J. y otros, Déjame que te cuente. Ensayos sobre narración y educación. Barcelona: Laertes.
Davini, D. (1995). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Bs. As: Paidós.
Desposorio, E. (2003). Tesis Grado de Magister Programa de cuentos infantiles para incrementar el vocabulario de los niños de 4 años del jardín “Pequeñas Alegrías” del distrito La Esperanza. [Tesis de Maestría]. Universidad San Pedro de Trujillo.
Fernández, C. (2001). La narración y la literatura fantástica. Ed. David Roas. Teoría de lo fantástico. Madrid: Arco Libros, 2001. 283-297.
García, H. (1998). Lectores, espectadores, internautas. Barcelona: Gedisa.
Garrido, M. (1988). Teoría de los géneros literarios. Madrid: Arco Libros, 1988. - 618 -
González, F. (2006). El valor de los cuentos infantiles como recurso para trabajar la trasversalidad en las aulas. Campo Abierto, 25 (1), 11-29.
Goody, J. y Wattt, I. (2004). El cuento en el Desarrollo del niño. Documento en línea. Recuperado el 18 de julio, 2020 de: https://www.jstor.org/stable/177651
Gudmundsdottir, T. (1998). La naturaleza narración del saber pedagógico, en McEwan, H. y Egan, kieran (comp.), La narración en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Huberman, G. (2000). Perspectivas de la carrera del profesor, en Biddle, Good y Goodson (eds.), La enseñanza y los profesores I. La profesión de enseñar. Barcelona: Paidós.
Iruri S., & Villafuerte, C. A. (2022). Importancia de la narración de cuentos en la educación. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(3), 233–244. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.3.720
Lewis, C. (2002). Desarrollo de la oralidad. Documento en línea. Recuperado el 12 de febrero de 2020 de: https://www.researchgate.net/figure/The-Lesson-Study-cycle-Lewis-2002_fig1_235221294
López, S. y Sichra, J. (2007). Situación actual de la aplicación de la educación bilingüe en Puno. Puno. PEEB-P.
López, Y. (1989). La lengua materna y la segunda lengua en la escuela en contextos bilingües en América Latina. En Luis Enrique López, Utta Von Gleich. Quito, 25-29 de mayo auspiciado por la Secretaria Ejecutiva del Convenio "Andrés Bello"
Mariátegui, J. (1995). Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Empresa Editorial Amauta.
Martínez, A., Tocto, y C., Palacios, L. (2015). La expresión oral en los niños y los cuentos. UCV - HACER: Revista de Investigación y Cultura, 4 (2), 104-114.
Mato, F. (1994). Cómo contar cuentos: el arte de narrar y sus aplicaciones educativas y sociales. Caracas: Monte Avila.
McEwan, S. (1998). Las narraciónes en el estudio de la docencia, en McEwan, y Egan, (comp.), La narración en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu editores.
McEwan, S. y Egan, D. (1998). Introducción. La narración en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu editores.
MINEDU. (2007). Ministerio de Educación: Diseño Curricular del VII ciclo.
Montemayor, J. (1998). Programa de educación preescolar, el cuento narrado. México: Secretaría de Educación Pública.
Montoya, V. (2007). El origen de los cuentos. Sincronía, (23). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3325189
Moreno, H. y Sánchez, O. (2006). El desarrollo de las habilidades lingüísticas en la educación infantil: literatura y tradición oral. En J. M. Serón Muñoz (Ed.), La educación infantil: orientaciones y propuestas (pp. 397-447). Cádiz: Universidad de Cádiz.
Muñoz, E. (2003). La multidisciplinariedad en la expresión oral: algunas estrategias para su desarrollar la oralidad. Con Sentidos, (4), 3-7.
Nieves, A. y Hermenes, M. (2022). La narración oral una vía para la asertividad en infantes desde la educación social. RES: Revista de Educación Social, 34, 2022, 105-115. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8560192
Ong, W. (1982). Contando el cuento en la escuela. Caracas: Monte Ávila, 1997. 193-206.
Ortiz, S. (2002). Contar con los cuentos. Ciudad Real, España: Ñaque.
Pérez, A. y Vargas, R. (2002). Tesis Magíster: Aplicación de un taller de narración y títeres para promover el desarrollo social en niños de 3 años de edad de la Institución Educativa experimental ‘Rafael Narváez’ de La ciudad de Trujillo. [Tesis de Maestría]. Universidad Católica Los Ángeles Chimbote.
Rosas, C., Andrade, E., Cárdenas, E. y Sommerhoff, J. (2021). Premisas para la enseñanza de la expresión oral en Chile. Estudios pedagógicos, 49(1), 251-265. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100251
Sánchez, D. (2008). Los Personajes Prototipos en la Narrativa de Feliciano Padilla. Revista científica EDUCARE. Universidad Nacional del Altiplano.
Sandoval, A. (2022). La literatura indígena del Perú. América Crítica, 6 (1), 97-101. https://doi.org/10.13125/americacritica/4866
UNESCO. (2016). Aportes para la enseñanza de la lectura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244874
UNICEF. (2020). Cuentos infantiles para hablar de COVID-19 con los niños. Son cuentos que abordan las preocupaciones y preguntas que pueden surgir en los niños y niñas durante la pandemia. https://www.unicef.org/ecuador/histo rias/cuentos-infantiles-para-hablar-de-covid-19-con-los-ni%C3%B1osY
Vigotsky, W. (1968). Valor de la interacción del estudiante con el medio que le rodea la transmodernidad. Barcelona: Anthropos, 2004.
Zires, E. (2005). Los límites genéricos en el cuento contemporáneo. León: Universidad de León.