La insulación del sistema educativo peruano
Keywords:
education, educational levels, educational reality, Peruvian societySynopsis
Today's classroom-educated students need to be equipped with very different skills than those that sufficed for their parents. Our society urgently requires a new educational orientation. The objective is to establish an interrelationship between education and society. In other words, try to find a bridge that unites the school with the community and vice versa. We highlight within the proposals, an education of a productive nature; a job-oriented education. Education is not the simple transmission of knowledge or mere functionalist adaptation to an established society; it is the formation of the whole being to a lucid and active conscience, it is a liberating culture trying to generate new, responsible men and support them. And, to achieve these objectives, it is necessary to stop and think about extremely important factors such as the problem of teacher training; or the subject of the teaching vocation. These reflections try to answer the questions that guide our educational work with the intention of improving. In the development of this study, we try to establish a brief historical review of the concept of education. Then we review the historical process of Peruvian education. Next, we address basic criteria for the recognition of the teaching function; We continue with aspects that must be taken into account to improve Teacher Training policies; We conclude by outlining the challenges that national education must face in order to stop being an island in Peruvian society.
References
Alforja, L. (1985). Técnicas participativas para la educación popular. Edit. TAREA, Lima – Perú 1985.
Alvites-Huamaní, C. (2019). Estrés docente y factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa. Propósitos y Representaciones, 7(3), 141-159. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.393.
Apaza, A. (2016). Breve historia de la educación en el Perú. Revista Apuntes Universitarios. 7 (2), 111 – 124.
Bazán, Z. (2019). Los incas: organización y gestión de recursos. Balance’s, 7(9). https://revistas.unas.edu.pe/index.php/Balances/article/view/166/152
Carrasco, R. (2015). Una aproximación al estatuto legal de las acllas y de las prostitutas en el incanato a partir de los comentarios reales. Revista CONSENSUS, 20 (1), 63-72.
Castro, Y. y Flores, C. (2019). La educación peruana en la época colonial. [Tesis de licenciatura]. Universidad Nacional del Centro del Perú.
Cejudo, J., y López, M. (2017). Importancia de la inteligencia emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Psicología Educativa, 23, 29-36. https://goo.gl/rYQ4Ey
Chávez, J. (2019). Educación y Tecnología: Una mirada desde el subdesarrollo. Atenas, 2 (46), 1-16. https://www.redalyc.org/journal/4780/478060100001/html/
Consejo Nacional de Educación (2020). Proyecto Educativo Nacional al 2036. Ministerio de Educación. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/MINEDU/6910
Delgado, K. (1985). Reforma educativa, ¿qué pasó? Edit. SAGSA. Lima – Perú
Díaz, A. (2014). Censo General de 1876, p.23. Fondo Editorial de la UNMS,
DIFOID (2023) Dirección de Formación Inicial Docente. Ministerio de Educación. http://escale.minedu.gob.pe/difoid
Fondo, M. (2019). Seis competencias docentes clave para el siglo XXI. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (29). https://www.redalyc.org/journal/921/92159587007/html/
Freyre, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Edit. Tierra nueva-Uruguay.
Goble, N. (1979). La cambiante función del profesor y su preparación continua para la educación del futuro. Edit. UNESCO Madrid-España.
Gonzales, E y Galgo, F. (1989). Historia de la Educación en el Perú. En Historia del Perú, T.X. Mejía Baca Editorial. Lima. 372 pp.
Gramsci, A. (1985). Educación y sociedad. Edit. Tarea
Gutiérrez, A. y Buitrago, S. (2019). Las habilidades socioemocionales en los docentes: herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10 (24), 167-192. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819
IDAC (1986). Cuidado escuela. Edit. Tarea Lima-Perú.
INIDE (1979). El sistema educativo peruano. Edit. INIDE Lima.
INIDE (1979). Estudios básicos sobre el currículo – Perú.
Jarpa C. (2015). Función política de la educación en el pensamiento de Antonio Gramsci de Educación y Humanidades, Universidad del Bío‐Bío (Chillán, Chile).
León, A. (2007). ¿Qué es la educación? Educere, 11(39), 595-604. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102007000400003&lng=es&tlng=es.
Macías, G. (2020). El proyecto Tuning América Latina. Sevilla – España. https://dialoguemos.ec/2020/08/el-proyecto-tuning-america-latina/
Mariátegui, J. (2007). Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Editorial Amauta - Publicado por Biblioteca Ayacucho.
Meneses, R. (1988). Tecnología educativa y formación de maestros en el Perú. Edit. AMAUTA-Lima-Perú.
Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. París.
Movimiento Pedagógico “José Encinas” (1987). CIDE - Educando, también estamos luchando. Edit. Tarea – Lima-Perú.
Núñez C. (1986). Educar para transformar, transformar para educar. Edit. Tarea, Lima-Perú.
Oficina Nacional de Estadística y Censos (1966). Censo de 1961. Tomo III, Lima, Perú.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2019). El trabajo de la OCDE sobre educación y competencias. https://cutt.ly/E8ufSGY
Padierna, M. P. (2016). La “sociedad del conocimiento” y el campo de las políticas de transformación de la educación superior. Revista de educación superior, 45, 117-120. http://www.redalyc.org/pdf/604/60447470009.pdf
Ponce, A. (1991). Educación y lucha de clases Editora Lima – Perú.
Ponce, E. (1986). Filosofía de la Educación Editora Lima – Perú.
Pro Bueno, A., Pro Cheregini, C. y Cantó, J. (2022). Cinco problemas en la formación de maestros y maestras para enseñar ciencias en Educación Primaria. Universidad de Murcia. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 97 (36.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.92510
Purdy, A. (2000). Currículo y administración escolar. Edit. DIDOT Bs As – Argentina.
Quiroga, G. & Carrizo, W. (2016). La función social de la escuela durante la etapa desarrollista (1958-1962): una aproximación a su comprensión desde una mirada multidisciplinar. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, (50), 81-89. https://cutt.ly/x8uovYa
Reimers, F. (2018). Empoderar ciudadanos globales, el curso mundial. University de Harvard.
Rico-Gómez, M. & Ponce Gea, A. (2022). El docente del siglo XXI: perspectivas según el rol formativo y profesional. Revista mexicana de investigación educativa, 27 (92), 77-101. https://cutt.ly/68uoWsd
Ríos, C. (1985). Los niños del Perú – Edit. Lima.
Roel, V. (1979). Historia, social y económica de la colonia. Herrera edit. Lima-Perú.
Rojas, A. (2015a). Retos a la Educación Peruana en el Siglo XXI. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1), 101-115. https://www.redalyc.org/journal/551/55143412006/html/
Rojas, A. (2015b). Perspectiva de la Educación Peruana en la Sociedad del Siglo XXI. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 4(3), 256-275. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=317142308003
Salazar, G. y Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista Espacios, 39 (53). http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.pdf
Salazar, M. (1989). Educación general-EDUSMP –Lima-Perú.
Schipani, D. (1989). Educación y comunidad. Edit. Ateneo Bs.As –Argentina
Tocora, S., & García, I. (2018). La importancia de la escuela, el profesor y el trabajo educativo en la atención a la deserción escolar. Varona. Revista Científico Metodológica, 66 (1). https://cutt.ly/T8upw5k
Torres, E. (1975). La educación – problema social en el Perú. Edit. Universitaria-Lima-Perú.
Touriñam, J. (2017). El concepto de educación, carácter, sentido pedagógico, significado y orientación formativa temporal. Revista Virtual Redipe 12(6)
Tovar, T. (1985). Reforma de la educación, balance y perspectivas. Edit. DESCO. Lima.
UNESCO (2008). Educación para Todos en 2015 ¿Alcanzaremos la meta? Informe de seguimiento de la EPT en el mundo 2008. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000159125
UNESCO (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. Informe de la comisión internacional sobre los futuros de la educación resumen. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa
UNESCO (2022). En 2022, transformemos la educación para un futuro con más esperanza. Ciudad de México (CINU México/UNESCO). https://cutt.ly/d8udb86
Valcárcel, L y Salazar, A. (1982). Presencia y proyección de los 7 ensayos. Edit. Amauta – Lima-Perú.
Vásquez, R. (2008). Resumen de la Modernidad líquida y fragilidad humana. Nómadas, Revista crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas
Wolpert, R. (2022). Educación para el futuro. Oficina Regional de UNESCO. Ciudad de México. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382765_spa